3 hoofddoelen

pagina in aanbouw

De 3 hoofddoelen

binnen supervisie

 

1.   leren van je werkuitvoering

  • van de interactie met cliënten of collega’s
  • wat zijn daarin de is-regels?
    -wat is er aan de hand?
    -welke theoretische kaders zijn hier van toepassing?
  • wat zijn daarin de doe-regels?
    -wat heb je te doen?
    -welke methodische interventies zijn hier van toepassing?
  • hoe hanteer je jezelf als persoon?
    -is er sprake van integratie van jouw denken, voelen, willen en handelen?
    (integratie op het 1e niveau)
    -is er sprake van integratie tussen jou als persoon en de eisen die het werk je stelt?
    (integratie op het 2e niveau)

 

2.   dit doen met gebruikmaking van de supervisorische basisvaardigheden

  • ervaren
  • expliciteren
  • concretiseren
  • reflecteren
  • inzichten benoemen
  • generaliseren
  • problematiseren
  • maken actieplan
  • doelgericht uitproberen
  • integratief functioneren

 

3.   dit zelfstandig leren doen (je interne supervisor ontwikkelen)

buiten de supervisiezitting om:

  • door het maken van je werkinbreng
    -het komen tot een concrete werkervaring
    -dit schriftelijk expliciteren
    -later maak je ook een begin met concretiseren en reflecteren
  • door het maken van een reflectieverslag van de bijeenkomst
    -je verwoord tot welke inzichten je bent gekomen en hoe (leerproces)
    -je beschrijft andere situaties waarin je dit herkent (generaliseren)
    -je geeft aan wat je te leren hebt (problematiseren)
    -je geeft aan wat je concreet gaat doen om aan je leerdoelen te werken (maken actieplan)
    -je beschrijft hoe je dat actieplan hebt uitgevoerd (doelgericht uitproberen)
    -je geeft aan wat het resultaat van dit leren is, in welke mate je gekomen bent tot integratief functioneren (leerproduct)

binnen de supervisiezitting:

  • in het begin zal de supervisor door zijn manier van vragen stellen en interventies laten zien wat de supervisorische basisvaardigheden inhouden en hoe ze te gebruiken (rolmodel)
  • hij zal je daarover instrueren
  • hij zal je activeren om ze zelf te gaan benoemen en gebruiken
  • steeds meer is het de bedoeling dit zonder ondersteuning van de supervisor te gaan doen